Vad är Allt För Hälsan?

Varje höst, varje år, så äger en hälsomässa rum på Älvsjömässan. Detta är en av de största hälsomässor vi har i Sverige. År 2017 ägde den rum 10-12 november. Mässan är en mötesplats för de personer som vill ta sin hälsa ett snäpp längre. De behöver absolut inte vara så att man måste vara atlet och vältränad för att kunna dra nytta av mässan, utan alla som är motiverade för sin egen hälsa har ett syfte att gå dit. På plats finns det kända profiler från sociala medier, men även personer som är högt utbildade inom ämnet, exempelvis forskare, professorer, personliga tränare, kostrådgivare och liknande. Sociala medier är något som har fått denna trend att öka ännu mer. Under mässan gjordes en undersökning på besökarna där de frågade hur de hittar sin inspiration till att lägga extra tid, pengar och energi på sin hälsa. Det övervägande svaret var sociala medier, både på gott och ont. Den goda sidan visar många personer som har tagit sin hälsa på stort allvar och deras hälsosamma kropp kan vara en inspirationskälla hos många, att deras mål med träning och kost är den profilen. Den dåliga sidan ansågs vara att sociala medier oftast endast visar den bra sidan av profiler, och inte det tuffa som varje person går igenom i sina liv.

Vad kommer du kunna förvänta dig nästa år?

Om du är sugen på att besöka Allt För Hälsan så vill du antagligen höra vad det är som väntar? Senaste mässan var som sagt den 10-12 november 2017. Nästa mässa äger rum 9-11 november 2018. På förra årets mässa var bland annat friidrottslegendaren Carolina Klüft där och invigde hela mässan. Själva budskapet på förra årets invigning var att lyfta att hälsan är viktig i alla åldrar, och att de inte är försent att börja tänka på sin hälsa när ungefär halva livet har gått. Carolina själv arbetar mycket för Generation Pep (GEN-PEP) där de lägger stort fokus på barn och ungas hälsa. De anser att ju tidigare personer tänker på sin hälsa, desto mindre är risken att de ska drabbas av en sjukdom som orsakas av en ohälsosam livsstil. Men givetvis gör det stor skillnad att tänka om vid 50 års ålder också. Carolina berättade under invigningen att hon själv anser att en långsiktig hälsosam livsstil grundas i kunskap, rörelseglädje och engagemang. Hon menade på att en hälsosam livsstil inte innefattar ett maniskt beteende när det gäller träning och kost, utan att ha en sunt förhållande till det och bidra med glädje.

Ytterligare en profil på mässan var Kristin Kaspersen, och hennes stora budskap under en av hennes föreläsningar var att måna om goda morgonvanor. Kristin har precis släppt en bok som heter “Good Morning” som innehåller tips om sköna, goda och framförallt nyttiga morgontips. Hon värnar om att morgonen är en tid på dagen då stress inte ska förekomma, då hon anser att om morgonen är dålig, vilket är starten på dagen, så kommer resterande tid av dagen påverkas. På scen, första dagen på mässan i fjol, berättade Kristin om hennes bästa morgontips samt hur hennes favorit- respektive mardröms morgnar ser ut. Hennes favoritmorgon är att vakna strax före klockan sex för att slippa stressa. Hon tar en kopp kaffe och kollar på morgonnyheterna samt duschar. Efter duschen väljer hon att stretcha eller göra lite yoga för att väcka nervsystemet och musklerna på ett hälsosamt och sunt sätt. Hon berättar under mässan att den timmen hon har för sig själv på morgonen är något hon verkligen uppskattar. För att kunna gå upp så tidigt går hon givetvis och lägger sig i tid. Hennes mardrömsmorgon däremot är att försova sig, och därmed dess följder.

Sofia Ståhl, som i de flesta sammanhang kallas för PT-Fia, var även en av profilerna på Allt För Hälsan-mässan. Hennes budskap under mässan var att förmedla till lyssnarna att träning inte ska vara ett straff eller något jobbigt som man ska ta sig igenom, utan att det ska vara något som tillför glädje. Det som gör denna, som även många andra hälsomässor till en inspirerande mässa, är för att alla olika områden hör ihop. För att kunna njuta av sin träning kan man inte stressa för mycket, och för att kroppen ska kunna hantera stress bättre måste man äta nyttigt och näringsrik mat. Allt hör ihop, och det är något som PT-Fia lyfter fram. Hon ger tre tips till lyssnarna för att inte lägga ner med träningen när det känns tungt och tråkigt, vilket är att inte jämföra sig med andra utan att istället utgå ifrån sin egna verklighet. Sedan rekommenderar hon att bojkotta straff och lägga ner energi på vad som gör dig glad. Det vill säga att boka in dig på ett danspass istället om du hellre gillar att dansa. Tredje tipset var att fokusera på det du har åstadkommit istället för att fokusera på det du inte hunnit.